تبلیغات
فروش فیلم بلوری - Pompeii (پمپئی)

کارگردان : Paul W.S. Anderson

نویسنده : Janet Scott Batchler,Lee Batchler,Michael Robert Johnson

بازیگران : Kit Harington, Emily Browning, Kiefer Sutherland

خلاصه داستان : قهرمانِ داستان میلو (کیت هرینگتون) برده ای سِلتی است، که کشته شدن مادرش را توسط سناتور کُرووس (کیفر ساترلند) به چشم می‌بیند. وقتی میلو در سال 79 میلادی به بلوغ می‌رسد، مهارت گلادیاتوری اش بلیطِ خروج از بریتانیای بارانی به مقصد ایتالیای آفتابی را برایش به ارمغان می آورد...

www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/12/logo-trans.png


پل اندرسون  در سه فیلم آخرش، یک فیلمِ ماجراجویی و دو فیلم بر اساس بازی ویدئویی «رزیدنت اویل»، همسرش میلا یوویچ را در مقابل دوربینش، با وسواسی که زمانی جوزف فون استنبرگ برای مارلنه دیتریش داشت، نشان گرفته بود. آقای اندرسون در پمپئی، آخرین نمایش سه بعدیِ پر زرق و برقش، و اولین فیلمش پس از 2008 که خانم یوویچ در آن حضور ندارد، به نظر می رسد دیگر در تصویر هدفی برای متمکز شدن بر رویش ندارد.

در این فیلمِ مرثیه گونِ گلادیاتوری، رومی ها یک قبیله ی اسب سوار سِلتی را نسل کُشی می کنند. میلو (با بازی کیت هرینگتون) تنها بازمانده ی این فاجعه است که به بردگی گرفته می شود، و استعدادهایش در نجوا با اسب ها توجه نجیب زاده ای به نام کاسیا (با بازی امیلی برونینگ) را به خود جلب می کند. هر چند رنگ‌های فیلم مانند یک جواهرِ صیقل داده شده زیباست، صحنه های ابتدایی فیلم بسیار کهنه و بیش از حد آشنا به نظر می رسند. حتی فوران کوه وزوو نیز در هیجان بخشیدن به این فیلم ناتوان است. موج ها می خروشند و سخره ها از هم می پاشند، اما همه ی ما دقیقا می دانیم چطور این ماجرا پایان خواهد یافت. در نهایت وقتی که میلو تلاش می کند کاسیا را از گدازه های CGIای نجات دهد، فیلم تبدیل به عاشقانه ای گزاف و لوس می شود و خاکسترهای معلق در آسمان به کانفتی می ماند که بر سرشان می ریزد!

اما آقای اندرسون تبحرش در کارگردانی را در صحنه های شمشیربازی به رخ می کشد. دوربین از زاویه ها و مکان های دقیق شمشیربازی ها را به تصویر در می آورد و گاه با حرکاتِ سریع مانند گلوله ای با ضربه های شمشیر همراه می شود. این صحنه ها ظرافت و زبردستی تعقیب و گریزهای فیلمهایی مانند «بولیت» (1968) را برایمان تداعی می کنند. اما زُل زدن ها و خیرگی هایی که به این صحنه ها خاتمه می دهند همان چیزی است که مزه ی آنها را از بین می برد و فیلم را به لودگی می کشاند.

------------------------

یادداشت مترجم: پمپئی شهری در نزدیکی ناپل در ایتالیا در روم باستان بود، که پس از فوران آتشفشان وزوو زیر خاکستر و خاک مدفون شد. ویرانههای پمپئی پس از 1500 سال در سال 1599 میلادی مجددا کشف شد.


منتقد:میریام بیل(مجله نیویورک تایمز)-امتیاز 6 از 10



فروش فیلم بلوری